- سلامت و تغذیه

لبنیات غنی شده سرشار از ویتامین!

با اینکه شیر و لبنیات به خصوص انواع غنی شده شان منابع خوبی برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده هستند، اما سرانه مصرف لبنیات در کشور ۸۵-۸۰ لیتر در سال است که این مقدار در کشورهای توسعه یافته بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ لیتر است!

Image result for ‫لبنیات‬‎
پس باید سعی کنیم لبنیات و شیر را در برنامه روزانه خود، به اندازه کافی، بگنجانیم که اگر این لبنیات از انواع غنی شده باشند، با خوردن یک محصول، چند نوع ویتامین و املاح مختلف و مورد نیاز بدن تامین می شود؛ مثلا اگر فردی باید روزی ۳ لیوان شیر بنوشد، همراه با آن مقدار بیشتری کلسیم و مقادیری از ویتامین D- که هر ۲ برایش لازم است- نیز دریافت خواهد کرد.
در حال حاضر لبنیات غنی شده با ویتامین A، ویتامین D، امگا۳، کلسیم، آهن، روغن ماهی، میکروب های پروبیوتیک و لبنیات حاوی ترکیبات CLA- یکی از اسیدهای چرب غیراشباع و ضروری برای بدن که مصرف متعادلش می تواند خاصیت ضدبیماری های فرساینده (Degenerative) داشته باشد- در کشور تولید می شود که هر فردی بنابر نیازها و کمبودهای بدنش می تواند از هر کدام از این لبنیات استفاده کند.


 چی برای کی؟!
شاید فکر کنید با این همه تنوع محصول، کدام یکی از آنها به درد شما می خورد؟ برای همین بهتر است برای انتخاب هر کدام از این محصولات به گروه سنی و نیازهای بدن در همان دوران توجه ویژه داشته باشید.
مثلا کمبود ویتامین D و کلسیم در گروه میانسالان، سالمندان، به خصوص خانم هایی که در سنین یائسگی هستند، بیشتر است، بنابراین این افراد بهتر است انواع لبنیات غنی شده با ویتامین D را در برنامه خود بگنجانند.
کمبود روی (زینک) نیز بیشتر در پسربچه ها، به خصوص پسران در سن بلوغ و البته مردان بالغ به چشم می خورد که لبنیات غنی شده با روی می تواند از بروز عوارضی مثل کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت باروری، مزمن شدن جوش های غرور جوانی و زخم های پوستی، کاهش رشد سیستم عصبی، اختلالات خلقی رفتاری مثل افسردگی (دپرسیون)، اسکیزوفرنی و پرخاشگری و … جلوگیری کند. همچنین کمبود آهن در دختران و خانم های جوان بیشتر شایع است و درمان نشدنش علائمی چون کم خونی، خستگی، ضعف، عدم تمرکز، کم اشتهایی، رنگ پریدگی و تیرگی دور چشم را به دنبال دارد.
 ماهی های ضد آلودگی هوا!
کمبود آنتی اکسیدان هایی مانند امگا۳ نیز معمولا در بیشتر افراد به خصوص ساکنان شهرهای بزرگ و صنعتی رخ می دهد؛ زیرا خوراکی های طبیعی حاوی امگا۳ محدود به خوراک های دریایی است و البته همه خوراک های دریایی حاوی امگا۳ نیست: تنها ماهی هایی که با آب های آزاد در ارتباط اند، دارای امگا۳ هستند. به عنوان مثال ماهی های دریای شمال و ماهی قزل آلا که مصرف شان بیشتر از سایر انواع ماهی هاست، حاوی امگا۳ نیستند! بلکه ماهی های دریای جنوب، به خصوص ماهی های چرب، دارای مقادیری از امگا۳ هستند. اما از آنجا که دسترسی به این نوع خوراک ها برای همه مردم یکسان نیست و نیاز بدن به آن قابل توجه است و می تواند از بروز مسمومیت های اکسیداسیونی که با بروز آلودگی هوا شدت می گیرد، جلوگیری کند، بنابراین می توان گفت مصرف لبنیات غنی شده با امگا۳ ایده بسیار خوبی است.
در نهایت اینکه خوردن لبنیات پروبیوتیک نیز به همه گروه های سنی و جنسی توصیه می شود؛ این میکروب ها که به صورت صنعتی به این لبنیات اضافه شده، جزء میکروب های مفید هستند که در بدن، قلمرویی را برای خود انتخاب کرده و اجازه ورود عوامل بیماری زا را به محدوده خود نمی دهند! به این ترتیب پروبیوتیک ها منجر به افزایش سطح ایمنی بدن می شوند. از دیگر خواص این باکتری ها جلوگیری از رشد باکتری های عفونی در بدن، کاهش کلسترول خون و افزایش ارزش غذایی است.
شیر به جای کپسول کلسیم ؟
اگر دچار پوکی استخوان هستید یا چیزی نمانده که به این بیماری مبتلا شوید و پزشک معالج تان مقادیری از کپسول های خوراکی کلسیم را برایتان تجویز کرده، ممکن است با خواندن خواص شیر غنی شده با کلسیم به این فکر کنید که این شیر را جایگزین کپسول های شیمیایی کلسیم کنید. اما یادتان باشد قبل از این کار حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید، زیرا نمی توان در مورد همه افراد نظر یکسان داشته باشیم؛چراکه اگر پوکی استخوان در فردی به حدی شدید باشد که تیم درمان وی تشخیص دهد فرد باید تا مدت ها بیش از دوزهای معمولی، کلسیم خوراکی مصرف کند، فرد باید دوزهای خوراکی را دریافت کند و تشخیص اینکه فرد تا چه زمانی باید مکمل های خوراکی کلسیم را دریافت کند، به عهده پزشک معالج است.
بنابراین کسانی که دچار بیماری خاص هستند یادشان باشد بسته به شدت و ضعف بیماری، تنها تیم معالج شان می تواند تصمیم بگیرد که فرد از دوزهای درمانی استفاده کند یا نه.البته برای پیشگیری از بروز یک بیماری مثل پوکی استخوان، کم خونی و … بی شک استفاده از مواد مغذی و دریافت این مواد از طریق مواد و خوراک طبیعی سالم و تازه یکی از بهترین راه هاست که لبنیات غنی شده هم در همین دسته از خوراکی ها جای می گیرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *